
Згадайте, як голосують ваші родичі, знайомі, друзі, як самі ви визначаєтеся
з вибром? У кращому випадку погуглите в Інтернеті (особисто я, перед останніми
парламентськими шукала компромат на очільників партій, керуючись, як виявилось,
хибним постулатом – про кого менше написали, той менше набідокурив. Звісно,
потонула у морі «чорного піару»). Загалом же, від 15 до 30% українців
визначаються лише перед днем виборів або безпосередньо по приході на дільницю. Не
раз доводилось бачити, як виборці, що чесно прийшли виконувати свій обов’язок,
розгублено роздивляються обличчя кандидатів, яких бачать вперше і запитують «За
кого ж тут голосувати?»
Свідомість та несвідомість електорату породила чимало мемів: «Пасивність
громади призводить до влади злодіїв», «Спочатку бабусі за гречку приводять до
влади олігархів, а потім молодь платить за це кров’ю», «Забери у бабусі
паспорт» і тому подібне. Дещо покращити ситуацію мала б виборча реформа, а саме
законопроект про місцеві вибори №2831-2, долю якого найближчим часом має
вирішити Верховна Рада. Якщо проект, розроблений спільно народними депутати та
експертами неурядових організацій, (Громадянська мережа ОПОРА,
Інтерньюз-Україна, Інститут виборчого права, Міжнародна фундація виборчих
систем, КВУ) таки стане законом, то вже восени українському електорату
доведеться обирати по-новому. Які положення увійшли до законопроекту, до чого
слід готуватися кандидатам та виборцям, а також, як сприймають можливі зміни
громадські активісти, виборці та спостерігачі – читайте далі.
Відкриті списки і змагальність
Одним
із основних нововведень стане запровадження пропорційної виборчої
системи з відкритими списками на виборах обласних і міських рад у великих
містах з кількістю виборців понад 90 тисяч. Як стверджують експерти, цифра ця невипадкова, оскільки майже дорівнює
населенню найменшого обласного центра – Ужгорода (населення Ужгорода – 96
тисяч).


- Звісно, це додаткове навантаження і на кандидатів, і на виборців, і на
комісії. Але відкриті списки надзвичайно потрібні, адже вони убезпечують нас
від проходження «першими номерами» людей випадкових в політиці. З уведенням
нової виборчої системи у кандидатів в депутати взагалі «відпаде» необхідність
купувати місця у списку. Адже людина може проголосувати за будь-якого депутата
в списку і він, відповідно до кількості голосів «піднімається» або
«опускається» у рейтингу, - розповіла в ексклюзивному коментарі для «Нової
Доби» координатор парламентських і виборчих програм громадянської мережі
«Опора» Ольга Айвазовська.

Спостерігачі ж до пропонованих змін ставляться позитивно, проте,
переконують – за комісіями на місцях потрібен пильний нагляд.
- Звісно, позитивно, коли можеш голосувати за конкретного кандидата, навіть
якщо він не у першій п’ятірці, - коментує спостерігач
від громадянської мережі «Опора» Олена Пліш. – Але під час підрахунку за
такої системи, звісно, може виникати багато помилок. Це не говорячи про
порушення, які здійснюються навмисно, як, наприклад, приїзд на дільницю з
готовими бюлетенями (під час моєї практики фіксувалось і таке порушення), які
ніхто й не думав діставати з сейфа і навіть з цим не крився. Особливо це
поширено у селах, де менша кількість спостерігачів, і, відповідно, менше
контролю.

Ми заплатимо золотом
Ще одна новація стосується наповнення виборчих фондів. Реформа передбачає
прозоре і підзвітне фінансування передвиборчих кампаній. Зокерма, віти
про надходження і використання коштів виборчих фондів як до дня голосування,
так і після оприлюднення результатів виборів. Окрім того, на проведення передвиборчої агітації кандидат у депутати вже
не матиме власного фонду. Усі кошти акумулюватимуться на рахунок партії, а
потім розділятимуться між усіма кандидатами порівну. Виборчим «бар’єром» стане
сума еквівалентна 50 мінімальним доходам. Водночас із цим законопроектом
передбачено обмеження політичної реклами, з метою здешевлення кампаній
та спонукання кандидатів агітувати напряму виборців, тобто проводити так звану «роботу в полях» -
зустрічі з виборцями в дворах та кампанію «від дверей до дверей».
Планують законотворці також «урізати» кількість депутатів місцевих рад - у середньому на 30 % від чинного
складу. Для обласної ради оптимальну
кількість депутатів визначили як 80 осіб (нагадаємо, в Черкаській обласній раді
- 104).
Сьогодні у парламенті точаться дискусії з приводу усіх перерахованих
положень, адже саме сьогодні Верховна Рада має ухвалити чи провалити
законопроект. До жовтня лишилось ще три місяці – для реформи – дуже мало, але
для непередбачуваних українських законотворців – більш ніж достатньо. Тож
виборця ще можуть чекати зміни, поправки та інші сюрпризи, але озброюватись
інформацією, у будь-якому випадку, слід заздалегідь.
Коментар експерта
представник черкаського
осередку Всеукраїнської громадської організації «Громадянська мережа «ОПОРА»
Марина Макуха.

«Реально» відкриті списки, про які йдеться у
законопроекті, унеможливлять ситуацію, коли у кожній партії ми маємо гучного
всеукраїнського лідера і «чисті» п’ять-десять наступних облич, а інші кандидати
проходять «хвостиком» чи «за компанію». Окрім того, це дасть можливість
зруйнувати «цементний» склад Ради і увести нових достойних, на думку виборця,
представників.
Два тури виборів міських голів теж, на мою думку,
не будуть проблемою. Адже, якщо когось із кандидатів підтримує більшість
жителів, то другий тур стане непотрібний, а якщо такого кандидата немає, то це
дасть можливість знайти його.
Щодо
зменшення кількості депутатів, то від цього якість їх роботи не постраждає,
хоча може й не зросте, тому найбільше зараз важливими є якісні зміни. Краще
працювати із виборцями щодо нововведень, змін і переваг реформи, а не
знову фіксувати і повідомляти ЗМІ про типові порушення на виборах.
Немає коментарів:
Дописати коментар